Caferacer van Daan

Daan heeft in juli 2014 een caféracer bij Motozorg besteld. We konden pas echt in september beginnen door de seizoendrukte en vakanties . We besloten een Honda CX 500 als basismotor te gebruiken omdat wij daar meer slooponderdelen van hebben liggen en het blok en frame zijn perfect voor een caféracer! Daan kwam met foto’s met ideeën. Op basis daarvan hadden we een goed idee hoe hij eruit moest komen te zien.

Van de basismotor hebben weter plekke de ontzettend lelijke voorkuip afgeschroefd. De motor knapte er meteen al van op. De man waar wij hem van kochten was zo vriendelijk om een grote hoeveelheid aan onderdelen mee te geven, altijd handig.

Vervolgens kon het sloopwerk beginnen. Hoe meer we er af demonteerde, hoe meer we een super gave motor onthulde. Dezelfde middag lag het blok al op een motorbrug en stond er alleen nog een frame met tank op wielen. De kuip en koffers toch maar op marktplaats gezet want je weet het maar nooit, voor hetzelfde geld krijg je er nog een tientje voor.

Vervolgens zijn we begonnen aan het blok. De cilinderkoppen eraf gehaald, de kleppen verwijdert en de klepzittingen gepolijst. Dit doen we om oude koolvorming te verwijderen zodat de klep weer 100% goed afsluit. Toen weer gemonteerd met verse klepgeleiders. Ook moest het blok met de hand geschuurd worden, erg arbeidsintensief.

Het frame werd weggebracht naar de poedercoater en ondertussen kon het blok gespoten worden met hittebestendige blokverf en de carburateurs werden helemaal uit elkaar gehaald, gestraald en vervolgens in het ultrasoon bad gereinigd. Daarna hebben we ze gespoten zodat ze er
weer als nieuw uit zien.

De voorpoten hebben we gedemonteerd, gestraald, gespoten en weer gemonteerd met nieuwe keerringen en vorkolie. Ondertussen waren de jongen hard bezig met het schuren van de velgen. De lagers en keerringen hadden we eruit gehaald voor het spuit werk. Het schuren was een flink geduldig klusje maar de jongens lieten zien wat doorzettingsvermogen was.

Het resultaat mocht er zeker wezen! De velgen gingen naar de spuiterij en kwamen als nieuw terug. Een van onze jongen had de koppelingsdeksel
opgeknapt! Hij had de letters van Honda gepolijst, de letters afgeplakt en de deksel vervolgens gespoten. Dit gaf een super gaaf effect.

Nadat de achterbrug gemonteerd zat monteerde we meteen de nieuwe schokbrekers. De banden met het grove profiel hadden we al binnen en die zaten al snel om de velgen heen. Het voorwiel hing er zo in. De cardan moest gespoten worden en vervolgens monteerde we het achterwiel ook met de andere schokbreker. We monteerde meteen het nieuwe stuur.

Tijdens het maken van de kabelboom (ja inderdaad, draad voor draad) paste we het balhoofd aan zodat een Garmin als dashboard kon functioneren, je ziet er ten slotte op hoe snel je gaat.

20140617_113957 20140617_131740 20140620_124940 20140620_125001 20140626_132458 20140704_091839 20140923_112010 20141016_130520 20141206_153054 20141120_141752 20141120_150713 20141205_105103 20141114_121533 20141126_153807 20141206_173347